Raport o stanie tradycyjnej kultury muzycznej

12 maja 2014 podczas pierwszego dnia II Konwencji Muzyki Polskiej miała miejsce premiera raportu o stanie tradycyjnej kultury muzycznej przygotowanego pod redakcją Weroniki Grozdew-Kołacińskiej. Publikację wydał Instytut Muzyki i Tańca.

Raport składa się kilkunastu artykułów problemowych podejmujących szereg zróżnicowanych kwestii: od zagadnień terminologicznych aż po działalność fonograficzną.

Jak czytamy we wprowadzeniu: „Raport o stanie tradycyjnej kultury muzycznej nie bez kozery ukazuje się właśnie teraz. W tym roku mija 200 lat od urodzin Oskara Henryka Kolberga – najwybitniejszego folklorysty i etnografa dziewiętnastowiecznej Europy. 6 grudnia 2013 roku na wniosek Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdana Zdrojewskiego Sejm Rzeczypospolitej Polskiej przyjął uchwałę o ustanowieniu roku 2014 „Rokiem Oskara Kolberga”. To bardzo ważny pretekst do wniknięcia głębiej w problem współczesnego istnienia, funkcji, trwania lub zaniku oraz powszechnego odbioru folkloru muzycznego oraz stanu muzycznej kultury tradycyjnej polskiej i w Polsce. Dodatkową motywacją jest też z pewnością, klarująca się od niespełna kilku lat, sytuacja kiedy to „muzyka ludowa” jako „muzyka tradycyjna” staje się znaczącą częścią kultury współczesnej, kolejny raz zmieniając kontekst i odbiorcę. Potrzeba zdiagnozowania tego stanu rzeczy wydaje się szczególnie ważna w odniesieniu do ewoluującego wciąż wydźwięku społecznego i artystycznego muzyki tradycyjnej, która przestaje być wstydem, a wkracza na pozycję zdecydowanie elitarną; w niektórych przypadkach traktowana jest na równi z muzyką klasyczną (profesjonalną)„.

Więcej o samym raporcie można przeczytać TUTAJ.

Ja szczególnie mocno polecam cztery teksty:

  • Weronika Grozdew-Kołacińska: Muzyka folkowa – „tradycja na skróty” czy „współczesna muzyka ludowa”?
  • Tomasz Nowak: Działalność zespołów. Instytucjonalizm a spontaniczność.
  • Piotr Dahlig: Tradycje muzyczne mniejszości narodowych w Polsce.
  • Bożena Muszkalska, Łukasz Smoluch: Tradycje muzyczne Polaków na obczyźnie. Wybrane regiony.

Sam raport dostępny jest TUTAJ.