Raport powstał jako projekt Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC i Instytutu Muzyki i Tańca. Badaniami objętych zostało 50 najważniejszych producentów fonograficznych, działających w Polsce na polu każdego rodzaju muzyki: poważnej – dawnej i współczesnej, filmowej, chillout, jazzu, rocka, punk, hip-hopu, rapu, reggae, world music, folk, disco polo, muzyki elektronicznej i eksperymentalnej, alternatywnej, niezależnej i improwizowanej, piosenki aktorskiej i poezji śpiewanej.
Raport przedstawia stan polskiej branży nagraniowej w bardzo ciekawym momencie – niedługo po wejściu do Polski światowych potentatów w dystrybucji nagrań w formatach cyfrowych (pliki – iTunes, serwisy odsłuchowe – WIMP, Spotify, Deezer). Przeprowadzone badania pokazują fascynującą i bardzo zróżnicowaną branżę. Jak duże są różnice pomiędzy wytwórniami muzycznymi można zrozumieć, porównując np. duże koncerny nagraniowe z mikrowytwórniami specjalizującymi się w muzyce elektronicznej. Te pierwsze to przedsiębiorstwa wydające bardzo różne gatunki muzyki i zatrudniające przynajmniej kilkanaście osób. Te drugie to jednoosobowe inicjatywy prowadzone przez pasjonatów, które nie liczą na zysk. Inna ciekawa obserwacja dotyczy dominacji płyty kompaktowej, która mimo rozwoju dystrybucji cyfrowej ciągle jest dominującym nośnikiem. Warto też podkreślić powrót płyt winylowych, a nawet kaset wydawanych przez małe wytwórnie.
Wartość przychodów polskich producentów nagrań w latach 2011-2012 plasowała naszą fonografię odpowiednio na 22. i 23. miejscu na świecie. Sprzedaż nośników fizycznych dawała Polsce 18. miejsce i stanowiła w tym okresie 1% przychodów branży fonograficznej w skali globalnej.
Pełen raport do pobrania TUTAJ
Prezentacja raportu do pobrania TUTAJ