Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej UAM, Zakład Poetyki i Krytyki Literackiej, Centrum Badań nad Teatrem Muzycznym UAM zapraszają na ogólnopolską konferencję naukową „Opera – teatr zdrady”
Wtorek, 24 czerwca 2014 r. (Salon Mickiewicza pod Kopułą Collegium Maius, ul. Fredry 10)
9.15 Otwarcie konferencji
9.30 -10.30
Joanna Maryniak (UW, Wydział „Artes Liberales”), „Atalia więc rozdarła szaty i zawołała: Spisek! Spisek!” – zdradzanie zdrajczyni w operach i oratoriach opartych na „Athalie” Racine`a
Wioleta Kuc (UAM), Od dramatu „Don Juan” do opery „Don Giovanni” – przemiana portretu zdrajcy
Marta Kmieciak (AM im. I.J. Paderewskiego, Poznań), Śpiew jako narzędzie zdrady a obrazy operowych syren
10.30 – 10.45 Dyskusja
10.45 – 11.15 Przerwa kawowa
11.15 – 12.15
Małgorzata Sokalska (UJ), O Zdradzie i zdradzie w operowych adaptacjach „Konrada Wallenroda” A. Mickiewicza
Dominika Skiba (UWr), Edison urodził się niestety zbyt późno, a płomień świecy zgasł już na zawsze, czyli murgerowscy cyganie, paryskie gryzetki i loretki na puccinowskiej scenie
Maciej Straburzyński (AM im. I.J. Paderewskiego, Poznań), Zdrada samego siebie. O „Laice” Martijna Paddinga i P.F Thomésego
12.15-12.30 Dyskusja
12.30 – 13.00 Przerwa kawowa
13.00-14.00
Andrzej Wolański (AM im. K. Lipińskiego, Wrocław), Na straży zdrady. Fenomen alby Brangeny z „Tristana i Izoldy” Ryszarda Wagnera
Anna Al-Araj (UJ), Zdrada jako stan pożądany – „Salome” Oscara Wilde`a i Richarda Straussa
Magdalena Nowicka (UAM), Zakochana kapłanka
14.00-14.15 Dyskusja
14.15-15.15 Przerwa obiadowa
15.15 – 16.30
Sylwia Strugińska-Wochowska (AM im. G. i K. Bacewiczów, Teatr Muzyczny w Łodzi), Operetka i zdrada a niespełniona miłość
Weronika Kulczycka (AM im. I.J. Paderewskiego, Poznań), Kiedy głos może nas zdradzić. Zasadzki arii operowych
Agnieszka Kosmecka (UAM), Sprzeniewierzenie wobec natury
Joanna Maleszyńska (UAM), Zazdrość, zdrada, zemsta. Uniwersalny trójkąt dramatyczny: ograniczenia i możliwości
16.30 – 17.00 Dyskusja
17.00 Zamknięcie konferencji