W 2014 nakładem wydawnictwa Scholar ukazała się książka „Socjologia muzyki” (seria Wykłady z Socjologii) autorstwa Barbary Jabłońskiej (UJ).
Jak czytamy na stronie wydawnictwa: „Socjologia muzyki to monografia naukowa o muzycznym wymiarze życia społecznego ludzi oraz o refleksji socjologicznej na jego temat. Pierwsza część pracy poświęcona została teoretyczno-metodologicznym zagadnieniom związanym z muzyką i społeczeństwem. Jest to część, w której na nowo ukonstytuowane zostały fundamenty socjologii muzyki, pojmowanej jako odrębna subdyscyplina wiedzy naukowej. Druga część książki odnosi się do takich zagadnień, jak muzyka i edukacja, muzyka i polityka, muzyka i religia, czy też muzyka i nowe technologie. Socjologia muzyki to praca, która ma na celu wskrzeszenie dyskursu naukowego na temat ludzkich praktyk nakierowanych na muzykę oraz ożywienie tradycji badań nad muzyką i społeczeństwem”.
Nie miałam jeszcze okazji zapoznać się z nią bardziej wnikliwie, ale po lekturze spisu treści i przedstawionym tam bardzo rozległym zakresie tematycznym, książka zdaje się stanowić rodzaj podręcznika akademickiego. Choć praca nie bazuje na badaniach empirycznych Autorki, to jak zauważa Ziemek Socha na swoim mikroblogu: „Autorce z pewnością należą się podziękowania za wkład w polskojęzyczną socjologię muzyki. Bo to pierwsza podobna publikacja od blisko 50. lat, kiedy to w 1969 roku prof. Zofia Lissa wynegocjowała z Ivo Supicicem oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne SA (wtedy bez SA;) ukazanie się tłumaczenia tej, napisanej pierwotnie bodaj po francusku pracy.”